torsdag 28. juli 2011

Hvil i fred

Jeg rakk aldri å bli kjent med dere, men det gjør ikke tragedien noe mindre. 6 flotte ungdommer fra Nesodden dro håpefulle til Utøya - bare 4 kom hjem igjen.

Diderik Aamodt Olsen og Bano Rashid var navnene deres. Til tross for at jeg aldri pratet med dere, har jeg sett dere opptil flere ganger, særlig deg, Diderik. Vi gikk på samme skole, og jeg la ofte merke til deg i gangene. Hvordan kunne man unngå å se deg, du som alltid var så energisk. Det er virkelig vondt å tenke på at dere er borte.


Bildet har jeg lånt av Johannes Dalen Giske, gutten til høyre på bildet som også har skrevet en sterk tekst fra opplevelsen:

Din jævel

Til deg som fant det for godt å drepe minst 84 av mine beste venner på en fredags ettermiddag:

Vit at du er et usselt, nedrig tapende vesen. Vit at du kjemper mot godheten selv. Vit at de uskyldige ungdommene du fant ut at du skulle henrette var samlet på Tyrifjordens perle fordi de trodde på en bedre verden. Den er uendelig mye verre uten dem.

Jeg sto og så på deg da du begynte å skyte. Hvorfor gjorde du det? Har du en slags fordreid virkelighetsoppfatning som tilsier at å drepe 16-åringer på sommerleir redder Norge fra den sikre undergang? Får du et kick av å se hjelpesløse mennesker trygle om å få overleve for så å plaffe dem ned? Du er et monster, Anders Behring Breivik. Du er Hitler og Fritzl og Stalin. Og jeg hater deg.

Men du har ikke vunnet. Din morbide ideologi kan ikke vinne. For 100,000 mennesker med en drøm om demokrati og rettferdighet er uendelig mye sterkere enn én person som vil rive ned samfunnet. I AUF er vi med i en global bevegelse som drømmer om demokrati og rettferdighet over hele verden. Vi teller mange flere enn hundre tusen, og du kan aldri knekke oss.

Jeg håper skrikene fra de du drepte hjemsøker deg hver eneste dag du sitter i fengsel og resten av ditt liv, og at det ødelegger deg innenfra.

Johannes Dalen Giske
Fortsatt engasjert, fortsatt sosialdemokrat, fortsatt AUF-er


I dagens Dagbladet sto det også en artikkel om dem som kan leses her.

Ingen kommentarer: